Tot over een paar jaar waren de verzorgingsproducten voor mannen nog beperkt tot scheerzeep, ‘after shave’, deodorant of body spray. Maar in een cultuur waar het uiterlijk sociaal belangrijk is en een jeugdige uitstraling centraal staat, willen de heren er net als de vrouwen zo lang mogelijk verzorgd en dynamisch uitzien.
Uit marktstudies van ‘Research and Markets’, ‘Euromonitor’ en ‘Datamonitor’ blijkt dat mannen steeds meer geld en tijd besteden aan hun uiterlijk. De verklaring is dubbel: enerzijds is er de groeiende wens er goed uit te zien voor hun leeftijd en anderzijds heeft de nieuwe generatie mannen er minder moeite mee verzorgingsproducten te gebruiken. Verder heeft de komst van mannenbladen zoals ‘Menzo’, ‘Ché’, ‘Men’s Health’, ‘Best Life’, … de markt van de cosmetica voor mannen nog verder aangezwengeld.
Als een logisch gevolg van deze groeiende belangstelling, brengen steeds meer grote namen uitgebreide lijnen voor de heren op de markt. Dit kan gaan van algemeen verzorgende producten tot zelfs een eigen cosmetica of make-uplijn voor meneer.
Denk aan producten zoals: Men’s Experts van L’Oréal, Relax Mask van Lancôme Homme, Active Treatment Scrub van Lab Series for Men of Gel Hydratant van Vichy Homme. Ook Biotherm, Clinique, Clarins en Shiseido introduceerden hun eigen mannenlijn.
Het enthousiasme van deze grote merken is niet ver te zoeken. De markt van de cosmetica voor heren is immers veel kleiner dan die voor dames. En … wat klein is, kan alleen maar groeien !
Er is dus nog voldoende ruimte opdat de groei van de cosmeticamarkt voor meneer zich nog verder kan doorzetten. Vooral de haar- en huidverzorgingsproducten maken vooruitgang t.o.v. de parfumsector die een beetje terrein verliest.
Datamonitor verwacht tegen 2008 een groei van 18,2% in de Europese persoonlijke verzorgingsmarkt voor mannen door nieuwe productontwikkeling in sectoren zoals bvb anti-aging, haargroeimiddelen en ontharingsmethoden. In Amerika voorspelt men een stijging van $23 biljoen in 2003 naar $27,2 biljoen in 2007. De cosmetische industrie (markt voor mannen & vrouwen samen) wordt niet voor niets de nieuwe ‘trillion-dollar industry’ genoemd na de auto en informatica business.
Mannen willen mooi zijn … de cijfers van ‘Research and Markets’ en ‘Mintel’ spreken boekdelen: meer dan 50% van de mannen kiest en koopt zelf zijn toiletartikelen aan, slechts 20% laat dit over aan familieleden. Heren zijn standvastiger in hun keuze: wanneer ze eenmaal voor een merk gekozen hebben, blijven ze het wel jarenlang gebruiken. Waren mannen maar in alle opzichten zo trouw ...
Andere interessante weetjes:
Uit marktstudies van ‘Research and Markets’, ‘Euromonitor’ en ‘Datamonitor’ blijkt dat mannen steeds meer geld en tijd besteden aan hun uiterlijk. De verklaring is dubbel: enerzijds is er de groeiende wens er goed uit te zien voor hun leeftijd en anderzijds heeft de nieuwe generatie mannen er minder moeite mee verzorgingsproducten te gebruiken. Verder heeft de komst van mannenbladen zoals ‘Menzo’, ‘Ché’, ‘Men’s Health’, ‘Best Life’, … de markt van de cosmetica voor mannen nog verder aangezwengeld.
Als een logisch gevolg van deze groeiende belangstelling, brengen steeds meer grote namen uitgebreide lijnen voor de heren op de markt. Dit kan gaan van algemeen verzorgende producten tot zelfs een eigen cosmetica of make-uplijn voor meneer.
Denk aan producten zoals: Men’s Experts van L’Oréal, Relax Mask van Lancôme Homme, Active Treatment Scrub van Lab Series for Men of Gel Hydratant van Vichy Homme. Ook Biotherm, Clinique, Clarins en Shiseido introduceerden hun eigen mannenlijn.
Het enthousiasme van deze grote merken is niet ver te zoeken. De markt van de cosmetica voor heren is immers veel kleiner dan die voor dames. En … wat klein is, kan alleen maar groeien !
Er is dus nog voldoende ruimte opdat de groei van de cosmeticamarkt voor meneer zich nog verder kan doorzetten. Vooral de haar- en huidverzorgingsproducten maken vooruitgang t.o.v. de parfumsector die een beetje terrein verliest.
Datamonitor verwacht tegen 2008 een groei van 18,2% in de Europese persoonlijke verzorgingsmarkt voor mannen door nieuwe productontwikkeling in sectoren zoals bvb anti-aging, haargroeimiddelen en ontharingsmethoden. In Amerika voorspelt men een stijging van $23 biljoen in 2003 naar $27,2 biljoen in 2007. De cosmetische industrie (markt voor mannen & vrouwen samen) wordt niet voor niets de nieuwe ‘trillion-dollar industry’ genoemd na de auto en informatica business.
Mannen willen mooi zijn … de cijfers van ‘Research and Markets’ en ‘Mintel’ spreken boekdelen: meer dan 50% van de mannen kiest en koopt zelf zijn toiletartikelen aan, slechts 20% laat dit over aan familieleden. Heren zijn standvastiger in hun keuze: wanneer ze eenmaal voor een merk gekozen hebben, blijven ze het wel jarenlang gebruiken. Waren mannen maar in alle opzichten zo trouw ...
Andere interessante weetjes:
- Mannen maken zich het meeste zorgen over hun buik, tanden, haren en hun gewicht
- Oudere mannen (+35j) brengen meer tijd door in de badkamer dan de gemiddelde teenager
- Meer dan een derde van de Europese mannen gebruikt regelmatig een hydraterend product
- Japan is de nummer één in mannencosmetica
- Duitse mannen gebruiken het meeste hydraterende gezichtscrèmes gevolgd door de Spanjaarden
- Mannen volgen steeds meer vrouwelijke verzorgingsregels
- Mannen willen eenvoudige basisproducten, vrouwen kiezen meer voor hoogtechnologische cosmetica
Desondanks de moderne man meer belang hecht aan zijn uiterlijk is, het voor hem toch nog geen obsessie geworden. De nieuwe man is zelfs over heel de lijn best tevreden over zichzelf en vindt dat hun partner dan ook niet echt te klagen heeft. Hij wil gewoon meer volop genieten van zijn tijd, geld, gezin, werk én zichzelf.
Bronnen: Datamonitor, Euromonitor, Mintel, Research and Markets en Beauty
Geen opmerkingen:
Een reactie posten