2 december 2008

Beauty trends voor 2009 volgens Mintel


We zijn reeds enige tijd vertrouwd met het gunstige effect van probiotica op onze gezondheid. Volgens een beauty trend analyse door Mintel zullen deze micro-organismen in 2009 een zeer populair ingrediënt worden in schoonheidsproducten.

Producten met probiotica zijn reeds aanwezig in de praktijk van dermatologen en huidtherapeuten , maar ook in de rekken van uw favoriete parfumerie op de hoek kan u ze terugvinden. Zo brachten bvb Allergan en Clinique pas een microbiologische cleanser op de markt die deel uitmaakt van een verzorgingslijn speciaal ontwikkeld om voor en na niet-chirurgische cosmetische ingrepen te gebruiken.


Turbo beauty trend drijft formules op

Probiotica passen in de “turbo beauty trend” zoals Mintel het omschrijft ofwel krachtige formules waarbij men snel een verbluffende huidverbetering mag verwachten. Peptiden zijn ook een belangrijk ingredient bij huidverjongende cosmetica omwille van hun krachtig potentieel in de strijd tegen rimpels en fijne lijntjes. Zo wordt voorspeld dat de nieuwe palmitoyl tripeptide, een bio-actieve werkstof die het vermogen heeft de collageenproductie te activeren door het lichaamseigen mechanisme na te bootsen, een zeer gewild en succesvolle anti-verouderende werkstof zal zijn het komende jaar. Ook het ingrediënt acerola zal een zeer hoog potentieel hebben in 2009 volgens Mintel.


Superfruitsupplementen brengen voeding en schoonheid dichter bij elkaar

Acerola, rijk aan vitamine C en andere antioxidantia, maakt deel uit van een groeiend aantal ‘superfruit’-soorten zoals bvb granaatappel en de goji-bes, boksdoorn of ook wel rode mispel genoemd, die hun intrede maken in de cosmetica markt na hun opkomst in de voeding.


Eerst werd acerola toegevoegd aan drankjes, yoghurt en soep. Vijf jaar geleden introduceerde Japan het in de huidverzorging. In 2009 zal het wellicht een nog groter publiek bereiken dankzij het voordeel de huid terug te laten stralen.

Nica Lewis, analyst bij Mintel: “Schoonheid en voeding vermengen zich steeds meer met elkaar. De ingrediënten die eerst werden toegevoegd aan de voeding komen nu ook terecht in schoonheidsproducten maar omgekeerd vinden ook actieve bestanddelen in cosmetica hun weg naar de voeding.”

De baobab is een voorbeeld van superfruit dat eerst in cosmetica werd gebruikt en nu ook wordt teruggevonden in graanrepen en smoothies. Met zijn vochtinbrengende eigenschappen en zijn kracht om het haar terug te doen glanzen, zal ook baobab een cosmetische groei kennen het komende jaar volgens Lewis.

Geen opmerkingen: