Het Engelse voetbalteam neemt de voorbereidingen voor het WK voetbal 2006, waarvan aanstaande vrijdag 9 juni de openingswedstrijden zijn, zeer ernstig. Zeker ook wat betreft hun uiterlijk tijdens de wedstrijden !
Volgens het Britse blad, The Mirror, hebben de voetbalgoden grote orders persoonlijke verzorgings- en toiletartikelen geplaatst.
Op het boodschappenlijstje staan 24 bussen haarmousse, 24 flessen shampoo, 48 stukken zeep, 24 elektrische scheerapparaten en 240 scheermesbladen hiervoor. En dit alleen voor de wedstrijden tegen Paraguay, Trinidad & Tobago en Zweden.
David Beckham, de kapitein van het Engelse team, is zeker geen onbekende in het cosmeticawereldje:
* 2004 - Een sponsorcontract met Gillette voor 3jaar. Gillette is de enige van de 15 officiële partners van het WK voetbal 2006, uit de sector persoonlijke verzorging en toiletartikelen voor mannen.
* Maart 2005 - Coty Beauty Lancaster Group noemt hun nieuwe cosmetica en parfumlijn naar David Beckham en zijn vrouw Victoria.
* November 2005 - Het nieuwe parfum ‘David Beckham Instinct’ wordt gelanceerd.
Maar niet alleen de beroemde voetballer neemt zijn persoonlijke verzorging ernstig. Een recent rapport van Datamonitor toont aan dat de mannelijke cosmetica en verzorgingsmarkt nog het grootste groeipotentieel heeft.
Volgens het onderzoek vinden 8 op de 10 mannen hun gezondheid en uiterlijk belangrijk. 45% is zelfs bereid meer te betalen voor verzorgingsproducten met actieve ingrediënten.
Terwijl het als eerste punt op de agenda staat persoonlijke verzorgingsproducten letterlijk aan de man te brengen, realiseren marketeers pas hoe complex die mannelijke verzorgingsmarkt vandaag wel is !
De reclame verdeelt mannen immers in verschillende categorieën. Enerzijds de metroseksueel, die zich goed voelt in roze hemden en met schoonheidsproducten, anderzijds de retroseksueel die domweg verslaafd blijft aan sport en bier. Maar ook de traditionele hybride categorieën en alles er tussenin. Ze kunnen machtszoekers of familiemannen zijn, houden van een verzorgende behandeling of de voorkeur geven aan een kostuum boven een zwembroek.
Kortom: het profiel van de mannelijke consument is dus bijzonder complex !
Het televisiepubliek wereldwijd voor het WK voetbal 2006, dat 25 wedstrijddagen telt, wordt geschat op meer dan 32 miljard -vooral mannelijke- kijkers.
Bronnen: Cosmetic Design, Datamonitor, The Mirror
Geen opmerkingen:
Een reactie posten